Barion Pixel

5 pontban arról, hogy mi a baj Lázár János Maxi-Dubaj törvénytervezetével?

A főpolgármester-jelölt szerint a kormány a Rákosrendezőn építendő városrész szabályozása helyett szabad kezet adna az arab befektetőknek, így azok azt építhetnek Budapest legértékesebb egybefüggő fejlesztési területére, amit és ahogy csak akarnak: sem az épületek magassága, sem a városrész épületeinek funkciói, sem a szükséges közlekedési és más infrastrukturális fejlesztések kapcsán nincsenek meg még a minimálisan elvárható garanciák sem

Vitézy Dávid részletesen kifejtette álláspontját arról, hogy miért káros az Országgyűlésnek a Lázár János által benyújtott törvénytervezet.

A főpolgármester-jelölt szerint a kormány a Rákosrendezőn építendő városrész szabályozása helyett szabad kezet adna az arab befektetőknek, így azok azt építhetnek Budapest legértékesebb egybefüggő fejlesztési területére, amit és ahogy csak akarnak: sem az épületek magassága, sem a városrész épületeinek funkciói, sem a szükséges közlekedési és más infrastrukturális fejlesztések kapcsán nincsenek meg még a minimálisan elvárható garanciák sem – összegezte álláspontját a főpolgármester-jelölt, aki 5 pontban foglalta össze, [ Katt a Facebook bejegyzésre! ] hogy mi a baj a Lázár János által benyújtott tervezettel.

1. Semmit nem ír elő, semmit nem vár el

Úgy adja oda verseny nélkül az arab befektetőnek a 130 hektáros, fél kerületnyi területet a kormány, hogy semmit nem rögzít arról, mi épülne oda. Pedig Budapestnek nem újabb luxus-bevásárlóközpontra és luxuslakónegyedre van szüksége, hanem megfizethető lakásokra és új, városi jelentőségű közparkra.

2. Minden létező építési előírás alól kiemeli a beruházást

Nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásként sem az épüetek magasságára, sem a tömbök méretére és funkciójára nem marad befolyása a kerületi és fővárosi önkormányzatoknak.

3. A szükséges közlekedési beruházásokra nincsenek garanciák

Nem szerepel a szerződésben a 3-as villamos átvezetése az új Szegedi úti felüljárón, Zugló és Angyalföld összekötésére. Nem rendelkezik a kisföldalatti szükséges felújításáról és az öreg járművek cseréjéről. Nincs benne a Nyugati pályaudvar-Rákospalota-Újpest kiemelten forgalmas, itt átvezető vasútvonal átfogó fejlesztése és az új állomás megépítése. Ráadásul, ami benne van a közlekedési beruházások közül, azt se az arab befektetők, hanem a kormány fizetné.

4. Eltérítenék a repülőtéri vasutat

A ferihegyi vasutat a belváros és a Nyugati helyett Rákosrendezőre vinnék. Az arab befektetők érdeke fontosabb, mint a belvárost kereső turistáké és az összes budapestié. Ennek a tervnek közlekedéspolitikai és városfejlesztési szempontból semmi értelme.

5. Nincs betervezve park

Minden korábbi, a Rákosrendező rozsdaövezet fejlesztésére készült terv (például a BFK-terve is) egy új, városi jelentőségű, legalább 25 hektáros, Zuglót, Rákospalotát, Angyalföldet kiszolgáló közpark létesítésével számolt a Vasúttörténeti Park mellett. Ennek nyoma sincs a dokumentumokban, ennek helyére is felhúzhatók épületek. Zöldfelületet csak a vasúti vágányok lefedésével akarnak csinálni. Ennek semmi értelme, egy teherforgalmat is bonyolító vasúti fővonalat befedni méregdrága, és nem is lesz teljes értékű zöldfelület.

A Kormány még januárban társadalmi egyeztetésre bocsátotta a nemzetközi szerződés tervezetét, Vitézy Dávid ekkor részletesen leírta a szakmai álláspontját [ Katt a dokumentum megnyitásához ] Lázár János építészeti és közlekedési miniszternek. Észrevételeiből egyet sem fogadtak el, ahogy más, urbanisztikai és Budapest fejlesztésével foglalkozó szakmai szereplők, önkormányzatok észrevételeiből sem.

“Budapest városfejlesztésének múltbeli sikeres történetei mindig a magánérdek és a közérdek együttműködésén, összehangolásán alapultak. Ez a megállapodás azonban most csak az arab befektetők magánérdekéről szól” – jegyezte meg a törvénytervezet benyújtása kapcsán a főpolgármester-jelölt.

hírlevél

arrow_an_b
Megszakítás