Barion Pixel

Első a biztonság – az utakon is

Legyen közös minimum, hogy nem öljük meg egymást útközben!

A magyar közlekedésbiztonság messze elmarad nemcsak az élen járó országokétól, de még az európai átlagtól is. Ha legalább azt elérnénk, évente több száz honfitársunk maradna életben. A baleseti halál és a sérülések témája társadalmi tabu: a kényelmes és gyors autózásért cserébe járulékos veszteségnek tekintjük. Az emberi élet és egészség nem lehet azonban alku tárgya.

Az emberi életnél nem lehet értékesebb a gazdasági haszon és az eljutási idő.

A legkevesebb, amit Budapest megtehet, hogy haladéktalanul csökkenti a közúti veszélyeket, és a hozzá hasonló méretű, e téren élen járó nyugat-európai városokhoz hasonlóan biztonságossá teszi az utcákat. A Fővárosi Önkormányzat 2021-ben elfogadott egy közlekedésbiztonsági stratégiát, amelyben célul tűzte ki, hogy 2050-re nullára csökkenti a baleseti halálozást. Ezzel két probléma van: az elmúlt bő két évben semmilyen gyakorlati intézkedést nem tettek a közlekedők védelmére (pedig apropó, sajnos, lett volna bőven), a kitűzött határidő pedig annyira távoli, hogy gyakorlatilag semmit sem jelent.

Minden hónap késedelem újabb emberéletekben mérhető. Ezért haladéktalanul bevezetjük, illetve az államnál kezdeményezzük a következőket.

  • A gyorshajtásra csábító főútvonalakon, hidakon sebességmérő kamerákat telepítünk. (Ezt Karácsony Gergely nyilvánosan megígérte, de nem tette meg.)
  • Azonnal pótoljuk a lekopott burkolati jeleket, az elhanyagolt gyalogátkelők felfestéseit – a jelenleg alkalmazottnál időtállóbb, jobb minőségű megoldással.
  • Valamennyi lakóutcára kiterjesztjük a 30 km/órás sebességkorlátozást, illetve lehetőség szerint a lakó-pihenő övezet kijelölést. A forgalmi rendet úgy módosítjuk – például úgynevezett szuperblokkok kialakításával –, hogy az átmenő forgalomnak ne legyen érdemes behajtania a lakónegyedekbe.
  • Átfogó felújításokkal és gyorsan telepíthető elemekkel tesszük biztonságosabbá a fővárosi kezelésű utakat. Zebra- és körforgalom-építési programot indítunk a csomópontok és a gyalogosátkelés biztonságának javítására.
  • Folyamatosan napirenden tartjuk és kezdeményezzük a kormánynál a KRESZ évek óta ígérgetett módosítását, hogy végre jogszabályba kerüljön a védtelen közlekedők kiemelt védelmének elve és gyakorlata.
  • A balesetek okairól, körülményeiről kellő mélységű elemzést végzünk, amelyet nyilvános online adatbázisban teszünk elérhetővé. A levont tanulságokat a további cselekvés alapjává tesszük.

hírlevél

arrow_an_b
Megszakítás