Barion Pixel

Fogaskerekű

A budai hegyvidék egyedi színfoltját jelentő fogaskerekű vasút idén 150 éves, de teljes felújítás nélkül aligha éri meg a 160-at. A bezárás árnyékában azon dolgozunk, hogy a „fogas” a villamoshálózat részeként a kirándulók és napi utasok természetes választása lehessen.

A fogaskerekű ipartörténeti örökségünk része, Budapesttel jóformán egyidős közlekedési eszköz. Igazi unikum, de a hálózat többi részétől és a nagy csomópontoktól elszigetelve csak vegetál, utasai alig vannak. Utoljára fél évszázada újították fel, ekkor érkeztek a jól ismert piros-fehér szerelvények a vonalra.

2010 előtt mi dolgoztuk ki a fogaskerekű megmentésének koncepcióját a vonal meghosszabbításával a Széll Kálmán térig, valamint a Normafáig, majd a BKK-nál elkészíttettük a terveket is.

A XII. kerületi önkormányzat a Normafa térségében előkészítette a terepet a meghosszabbítandó vonal fogadására. A kész tervekkel 2015 óta semmi sem történt azon kívül, hogy a cég mai vezetése 2022-ben majdnem hagyta lejárni az engedélyeket. Azóta érdemi lépést nem tettek, pár sínszakaszt kicseréltek, a zaj miatt csökkentették a fogaskerekű üzemidejét, és egy-két éve hónapokra bezárták – félő volt, hogy örökre.

Egy éven belül megvizsgáljuk, hogy a fogaskerekűt az igen kifinomult, de költséges hibrid fogas-villamos üzemmód mellett milyen más műszaki megoldással lehet költséghatékonyan felújítani és a villamoshálózatba integrálni. Szükség esetén kiigazítjuk és aktualizáljuk a terveket, kiírjuk a kivitelezési tendert, és elindítjuk a járműbeszerzést.

A cél, hogy a megújuló, hosszabb és halkabb fogaskerekű vasút nagyobb szerepet kapjon, sűrű és minőségi szolgáltatást nyújtson a vonal mentén lakók, a Normafához kirándulók, az oda sportolni járók számára. Legyen legalább közvetlen Széll Kálmán téri metrókapcsolata.

A Városmajorban a mai járműtelep helyigényét csökkentjük, és ezt követően parkosítjuk a felszabaduló területeket.

hírlevél

arrow_an_b
Megszakítás