Barion Pixel

Zöldutak

Zöldutakkal és sétányokkal hálózzuk be a várost, hogy a közparkok a lehető legtöbb budapesti számára elérhetővé váljanak.

A zöldterületek hálózata jó esetben átszövi a várost, összeköti a közparkokat, kíséri a vízfolyásokat, és túlnyúlik a város határain. Ez a hálózat Budapesten töredezett és hiányos. Helyreállításával nemcsak a természet nyer – ma még elszigetelt élőhelyek kerülnek egymással összeköttetésbe, változatosabbá válik és élettérhez jut a városi élővilág –, hanem az ember is. Zöldfolyosók és zöldutak kialakításával olyan sétányokat, futó- és kerékpárutakat hozhatunk létre, amelyek sűrűn lakott városrészeket szelhetnek át, sőt akár távoli kerületeket is összekapcsolhatnak. Ha négyzetméterben kifejezve nem orvosolható is, de általuk csökkenthető Budapest krónikus zöldfelületi hiánya, mert lakóhelyükről sokkal többen juthatnak el így a Duna partjára vagy a nagy közparkokba.

Zöldutak létrehozására a betonmederbe terelt patakok kiszabadításával, az elhanyagolt véderdősávok kiegészítésével vagy a vasútfejlesztésekkel felszabaduló rozsdaövezetekben van lehetőség. Fásítva, igényes utcabútorokkal, egyedi tájépítészeti megoldásokkal és szakaszonként más-más kialakítással akár a városkép meghatározó elemei is lehetnek. Gondoljunk csak az egyre híresebb New York-i High Line Parkra, amely egy felhagyott vasútvonal helyén létrehozott lineáris városi park. Budapesten is szükség lenne hasonlókra!

Több helyszínen is látunk lehetőséget zöldutak kialakítására – különböző partnerekkel és megoldásokkal:

  • Behajtjuk az állami beruházón az általa vállalt, a Déli körvasút eredeti terveiben ígért széles parksávot, amely a Dunától egészen a Budaörsi útig kísérné a vasúti töltést.
  • A Rákos-patak természetközeli állapotának helyreállítása során nemcsak a patak kanyargós, ártéri növényzettel kísért medrét idézzük meg, hanem a távvezetéket is föld alá visszük, a patakot pedig a megújított és hiányzó szakaszain kiegészített kerékpárúttal és gyalogutakkal kísérjük.
  • A IX. kerület peremén a Határ utat szegélyező kiserdőt nemcsak a József Attila-lakótelep melletti szakaszán, hanem egészen a Soroksári útig bejárhatóvá tesszük.
  • A volt Józsefvárosi pályaudvar fejlesztésével zöld tengelyt hozunk létre a Népszínház utcától a Népligetig.
  • A rákosrendezői ingatlanfejlesztés és a Nyugati pályaudvarra vezető vasútvonalak fejlesztése folyamán érvényesítjük azt a gondolatot, hogy a Teréz körúttól a Vágány utcán át a Vasúttörténeti Parkig nyújtózó zöldút kísérje az infrastruktúra kiépítését.

hírlevél

arrow_an_b
Megszakítás