Barion Pixel

Sokkal több van ebben a városban! – interjú Vitézy Dávid főpolgármester-jelölttel

Sokkal több van ebben a városban! - A valódi városfejlesztés 101 pontja címmel mutatta be sokrétű főpolgármester-jelölti programját Vitézy Dávid. A főpolgármester-jelölt szerint számos égető problémát kell megoldani Budapesten, ennek a munkának kész cselekvési tervvel áll neki, ha megválasztják.

– Főpolgármester-jelöltként gyakran kapja meg azt a kritikát, hogy „csak a közlekedéshez ért”. Zavarja? 

Ez rendkívül szórakoztató, jól mutatja a magyar politika zaklatott állapotát, hogy ma komoly arccal képesek azzal támadni egy jelöltet, hogy ért valamihez, sőt éppen a legnagyobb és legfontosabb fővárosi ágazathoz. Valóban közlekedési és városfejlesztési szakember vagyok, de egyrészt nagyon világos, a többi jelölténél jobban kidolgozott terveim vannak a lakhatás, a kultúra vagy az egészségügy területén is. Másrészt a főváros költségvetésének majdnem kilencven százalékát a közlekedéssel kapcsolatos ügyek teszik ki, ezért kifejezetten nem árt, ha valaki átlátja ezt a rendszert. A programom 101 pontból áll, és tele van a közlekedésen túli tervekkel, konkrét vállalásokkal – ajánlom minden budapesti figyelmébe!

– 16 éves korától különböző feladatkörökben dolgozik a főváros fejlesztésén. Mire a legbüszkébb?

A legbüszkébb talán a budai fonódó villamos megvalósítására vagyok, de közben elkeserít, hogy ilyen léptékű kötöttpályás beruházás azóta sem volt a városban, pedig szükség lenne rá. Büszke vagyok a FUTÁR létrehozásra, a Bubi elindítására, sok száz busz és villamos cseréjére – az új trolik és villamosok máig az általam aláírt szerződések alapján érkeznek Budapestre. Civil aktivistaként is értem el sikereket, például az elmúlt húsz évben háromszor sikerült megakadályozni az aktuális városvezetés járatritkítási terveit; legutóbb éppen idén januárban, amikor Karácsony Gergely akarta mondvacsinált érvekkel elsősorban a külvárosi járatok számát csökkenteni.

– A főpolgármesteri programját szakemberek közreműködésével készítette, de a dokumentum véglegesítése előtt lehetőséget adott mindenkinek arra, hogy megírja, mit vár Budapest következő főpolgármesterétől. Érkezett olyan ötlet, javaslat, amelyiket végül beépítette a programjába?

Több mint ötezer javaslat érkezett, és közben az elmúlt hetekben majdnem ennyi emberrel beszélgettem az utcai rendezvényeken. Köszönöm mindenkinek! Teljesen egyértelműen kiderült ezekből a beszélgetésekből, hogy a fővárosiak már azt is értékelik, ha valaki kíváncsi a véleményükre; ha nem az unalmas szlogeneket akarja lenyomni a torkukon sokadszorra. És rengeteg jó ötlet is érkezett, amiből jó párat beépítettünk a programunkba. Ma bátran mondhatom, hogy ez nem(csak) az én programom, hanem a budapestiekkel közösen írt program. A péntek–szombati éjszakai metrótól a külső kerületek kulturális kínálatának felfrissítéséig számos javaslat épült be a programomba.

– A minap hivatalosan is bemutatta ezt a programot. A közvélekedés szerint senki sem olvas választási programot. Hogyan csinálna kedvet ahhoz, hogy mégis minél többen elolvassák a több mint száz pontból álló dokumentumot, ami a honlapján is megtalálható?

A program 101 jól elkülönült fejezetből áll, bárki egy pillanat alatt megtalálja köztük az őt érdeklő részt. Ha elolvassák a programot, akkor tényleg megtudják, hogy konkrétan mi fog történni Budapesten, ha én nyerem a választást, mit vállalok az útfelújításoktól a bérlakásépítésig, konkrétan számszerűsítve. Ez nem üres szlogengyűjtemény, sokkal inkább egy szerződés a budapestiekkel, melynek a teljesüléséről – ha győzök – negyedévente beszámolok, ahogy egy munkahelyen szokás. Abban is biztos vagyok, hogy ha elolvassák ezt a programot, akkor megérzik azt a cselekvő tenni akarást, ami ennek a kampánynak az alapját jelenti, és megértik, hogy milyen az a politika, amelyik nem a kifogásokat, hanem a megoldásokat keresi. Sokkal több van ebben a városban, ez a program címe, és ezt komolyan is gondolom. Több van, mert gyönyörű és rendkívül jók az adottságai. Több van az itt élő embereknek, közösségeknek köszönhetően. És végképp több van, mert a városvezetés az elmúlt öt évet pártpolitizálással töltötte az ígéretei teljesítése helyett.

– A kampány eddig eltelt időszaka alapján úgy tűnik, három érdemi főpolgármester-jelölti ajánlat közül választhatnak a budapestiek június 9-én. Ön szerint mi a legmarkánsabb különbség a jelenlegi főpolgármester, Karácsony Gergely; a Fidesz jelöltje, Szentkirályi Alexandra és az Ön ajánlata között? 

A két nagy pártpolitikai tömb jelöltje elég szép bemutatót tartott az elmúlt hetekben abból, hogy milyen az, amikor a pártpolitika uralja a várost. Az egyik oldalon ott áll az örökös miniszterelnök-jelölt, aki a Városháza kertjében csak orbánozni tud, a másik oldalon a Gellért-hegy tetejéről a (volt) kormányszóvivő gyurcsányozik. Az egyik panaszkodik, a másik alkalmatlanozik. A városról pedig közben egyetlen szó sem esik. Az én kampányom ebben más, mert konkrét szakmai tervekről szól Budapest fejlesztése érdekében.

– Mit emelne ki ezek közül a konkrét szakmai tervek közül?

Rengeteg az égető probléma Budapesten: tarthatatlan például, hogy a főváros úthálózata egy kátyútenger! A Fővárosi Önkormányzat 2023-ban az utak 0,6 százalékát újította fel, ezen a nevetséges arányon mindenképpen változtatni kell. De sok egyéb teendője is lesz a következő városvezetésnek: enyhíteni kell a lakhatási válságot, fejleszteni kell a közösségi közlekedést és javítani kell az állatvédelem siralmas helyzetén – ezekre is részletes cselekvési tervet dolgoztunk ki, amit végre is fogunk hajtani, ha megkapjuk a budapestiek bizalmát.

– Ha főpolgármesternek választják, mi lesz az, amire biztosan nem kell 4,5 évig várni, mint a murvás parkoló felszámolására a Városháza udvarán, hanem azonnal nekilát és rövid időn belül kézzelfogható eredménye lesz a budapestiek számára?

A 101 pontos programomat komolyan gondolom, minden egyes pontját illetően előterjesztésekkel és kész javaslatokkal készülünk a városháza átvételére. Elsőként elérjük azt, hogy a fővárosi cégek vezetésében ne pártdelegáltak üljenek, hanem szakemberek. Azonnal nekikezdünk a BKK-rendészet megvalósításának, mert egyszerűen elfogadhatatlan, hogy az utasok napi szinten  nem érzik magukat kellő biztonságban a közösségi közlekedés járművein.

hírlevél

arrow_an_b
Megszakítás